نشریه شب ششم محرم الحرام هیات انصارالحسین (علیه اسلام) امامزاده شعیب سبزوار


نشریه شب ششم محرم مجموعه نشریه های محرم هیات انصار الحسین ، امامزاده شعیب سبزوار

نشریه شب ششم محرم
مجموعه نشریه های محرم
هیات انصار الحسین ، امامزاده شعیب سبزوار

نشریه شب ششم محرم مجموعه نشریه های محرم هیات انصار الحسین ، امامزاده شعیب سبزوار

نشریه شب ششم محرم
مجموعه نشریه های محرم
هیات انصار الحسین ، امامزاده شعیب سبزوار

 

حسینی بودن امروز

حسینی بودن امروز تنها خلاصه در اشک ریختن و سینه زدن و هیئت رفتن نمی شود. اگر عاشورایی هستیم، باید ببینیم یزید روزگار کجای میدان ایستاده. ما باید آنقدر سرسنگین باشیم که یزیدیان زمان امروز برای سرمان جایزه تعیین کند. و ابن زیادها حاضر باشد، سر به تنمان نباشد. عاشورایی اصیل آن است که هم از تبار یزیدیان دیروز تبری بجوید، هم از یزیدیان امروز! حسین به تنهایی دربرابر استکبار کهن ایستاد، اکنون چه کسی باید بار مقاومت در برابر ظالمان و مستکبرین امروز را بر دوش خود بکشد؟ حسین علیه طاغوت روزگار خود قیام کرد و به مبارزه پرداخت؛ برای حسینی بودن و حسینی ماندن، تنها به عزاداری نمی توان اکتفا کرد. امروز هم حسینی ماندن، بدون قیام علیه ظلم و جور و فسق و فجور مستکبران میسر نخواهد شد. امام حسین آمد که ثابت کند، تا ظالم و مظلوم هست مسیر سرنوشت انسانیت، به دوراهی کوفه و کربلا منهی می شود. اما ندای «یا لیتنا کنا معک » قرار نیست من و تو را به هزار و اندی سال پیش بازگرداند تا در رکاب حسین «علیه السلام » شمشیر برکشیم و به جنگ سپاه کوفه و شام راهی شویم. افسوس! هر بار وقتی که ندا در میدهیم که «کاش بودم و تو را یاری میکردم »، یک شمه از جلوه های عاشورایی را برایت عیان میکنند. دوباره در گوشه ای از این عالم، ظلمی روا می شود. آنوقت من و تو می مانیم و کلاهی که در پی قضاوت است،

جهاد کبیر یعنی :
پنج شاخص[انقلابی بودن] که اینها را شرح خواهم داد [عبارتند از]: شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛ شاخص دوّم، هدف‌گیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم؛ شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی؛ شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است؛[ سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲] من این چند وقت دو سه بار دراین‌باره صحبت کردم- شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همان‌طور که عرض کردیم، مختلف است.۱۳۹۵/۰۳/۱۴

مرحوم حاج سید هاشم حداد

يكى از شاگردان مكتب اخلاقى و عرفانىِ فريد عصر و حسنه دهر، عارف بى بديل و موحّد بى نظير، أفضل الفقهآءِ و المجتهدين مرحوم آية الله العظمى حاج سيّد ميرزا على آقاى قاضى رحمه الله علیه؛ مرحوم سيّد جليل و عارف نبيل اهل توحيد حاجّ سيّد هاشم موسوىّ حَدّاد رحمه الله علیه ميباشد، كه از قديمى‌ترين تلامذه آن آيت إلهى محسوب، و از قدرتمندترين شاگردان وى در سلوك راه تجريد و… بودند . مرحوم قاضى خيلى به ايشان عنايت داشت، و او را به رفقا معرّفى نمى‌كرد؛ و بر حال او ضَنَّت داشت كه مبادا رفقا مزاحم او شوند. او تنها شاگردى است كه در زمان حيات مرحوم قاضى موت اختيارى داشته است؛ بعضى اوقات ساعات موت او تا پنج و شش ساعت طول مى‌كشيد. و مرحوم قاضى ميفرمود: سيّد هاشم در توحيد مانند سنّيها كه در سنّى گرى تعصّب دارند، او در توحيد ذات حقّ متعصّب است؛ و چنان توحيد را ذوق كرده و مسّ نموده است كه محال است چيزى بتواند در آن خلل وارد سازد.

قاسم بن حسن

زیبایی خود دردسر دیگری است .اما عمامه ی امام کار را حل کرد.نیمی به جای ردا و نیمی دیگر به جای دستار و روپوش.هرچه باشد خیلی ها آن تشییع جنازه معروف مدینه را نبودند عمل خیرشان را که سالها بود قضا شده بود این بار مجالی برای ادای جانانه اش یافته بودند .(صدها سنگ می زنم به نوجوان حسی به قصد قربت الله اکبر) و این گونه نماز جماعت شیطانی شان را ادا کردند.آن هم اول وقت !و در هر رکعتی سنگی بر آن نوجوان عاشوراییروانه ساختند .کار ارزق و توله هایش را که ساخت یک لشگر به او حمله ور شد و او که خود قاسم عالم بود قسمت تیغ ها شد تا هر قسمتش قسمت تکه ا ی از این خاک تفدیده گردد. بین آن همه شلوغی سوارها که عجولانه می تاختند خودمانیم چقدر قد کشیده ای گل پسر!

بی خواص

به داخل شهر کوفه برگردیم: وقتی که عبیداللَّه بن زیاد به رؤسای قبایل کوفه گفت بروید و مردم را از دور مسلم پراکنده کنید وگرنه پدرتان را در می‌آورم چرا امر او را اطاعت کردند؟! رؤسای قبایل که همه‌شان اموی نبودند و از شام نیامده بودند! بعضی از آنها جزو نویسندگان نامه به امام حسین علیه‌السّلام بودند. شَبَثْ بن ربْعی یکی از آنها بود که به امام حسین علیه‌السّلام نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد. همو، جزو کسانی است که وقتی عبیداللَّه گفت بروید مردم را از دور مسلم متفرّق کنید قدم پیش گذاشت و به تهدید و تطمیع و ترساندن اهالی کوفه پرداخت! چرا چنین کاری کردند؟! اگر امثال شَبَثْ بن ربْعی در یک لحظه‌ی حسّاس، به جای این‌که از ابن زیاد بترسند، از خدا می‌ترسیدند، تاریخ عوض می‌شد. گیرم که عوام متفرّق شدند؛ چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما این‌جا، اشتباه کردند.

از یاران امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین نماینده امیرالمومنین علیه السلام  برای دعوت از معاویه به اطاعت از ایشان از همراهی امیرالمومنین علیه السلام  در نهروان خودداری کرد و به خوارج پیوست از اولین نویسندگان نامه به امام حسین علیه السلام  برای دعوت به کوفهیکی از فرماندهان سپاه عمر سعد در مقابل امام حسین علیه السلام 

ضیافت بلا

همه ی عالم، مهمان بلای اولیای خدا هستند؛ ربوبیت خدای متعال بر عوالم، از مجرای بلای اولیای خدا می گذرد و هر کس هر چه به دست آورد، در شعاع بلای اولیای خداست. همه ی عالم ریزه خوار سفره ی بلای اولیای خدا هستند؛ این ذوات نورانی پناهگاه دیگران و وسیله ی تقرب و رسیدن به مقام رضوان اند؛ این هم یعنی شفاعت.در سندی از شیخ طوسی از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند: هر کس این زیارت را، چه از دور و چه از نزدیک بخواند، من از ناحیه ی خداوند متعال ضمانت می کنم که زیارتش قبول و تلاشش مورد شکر الهی واقع شود؛ حجاب بین سلام او و امامش برداشته شود؛ حاجتش بر آورده شود و محروم برنگردد.دو احتمال اساسی درباره ی همه ی سلام ها، از جمله سلام های این زیارت وجود دارد. اول؛ درخواست نزول سلام حق بر مخاطب، که این مخاطب در زیارات، ولیّ خداست. این سلام، نوعی دعاست که منشاء تحقق همه ی سلامتی ها محسوب می شود. دوم؛ ابراز و اظهار موقف و موضع نسبت به ولیّ خداست؛ یعنی هم تقاضای نزول سلام حق بر ولیّ خدا متناسب با ظرفیت ایشان را از خدا می طلبیم و هم اعلام می کنیم که موضع ما نسبت به ایشان، موضع صدق و سلام و تسلیم است.

 


نظر بدهید